8 Mart 2010 Pazartesi

Bu yazıyı ben yazmadım


Hava nasıl güzel, uzun zamandır da boğaz havası almamışım Ortaköy’e indim. Boğaz havası çarptı heralde, çok sevmediğim halde tavla bile oynadım. Arkadaşımla çayımızı içtik, kahvaltımızı ettik, biraz dolaşmak için ayaklandık. Akşamdan kalmayım, afyonum henüz tam anlamıyla patlamamış, kafam yerinde değil arkadaşım kitapçılara bakalım dedi. Bu sefer de bir kitap buldu beni.

Afet İnan’ın, aslında Atatürk’ün yazdığı söylenen “Vatandaş İçin Medeni Bilgiler” kitabı. İstanbul Devlet Matbaası 1932 yılı baskısı. Kitabın başında Mustafa Kemal’in 18 Eylül 1931 tarihli İsmet Paşa’ya yazdığı bir metin de yer alıyor.

“Vatan çocuklarının eyi vatandaş olarak yetiştirmek için klasik tahsil programları arasında yer alan yurt bilgisinin ehemmiyeti malumdur” şeklinde başlayan metnin altına İsmet Paşa 20.09.1931 tarihli bir not düşmüş.

Genelkurmay Başkanı İlker Başbuğ’un yaptığı bir konuşmada millet tanımına kaynaklık ettiği söylendiği için mi hafızama yer etti yoksa başka bir yerde mi okudum hatırlamıyorum ama kitap bütün olumsuz koşullara rağmen beni buldu.

Kitapta millet, devlet, demokrasi, ordu, vergi, hürriyet, askerlik gibi birçok konuda “yurttaşlık bilgileri" yer alıyor.

Örneğin millet tanımı Genelkurmay Başkanı’nın dediği gibi şöyle yapılmış: “Türkiye Cumhuriyeti’ni kuran Türkiye halkına Türk milleti denir” ve kitapta şu şekilde devam ediyor “dünya yüzünde ondan (Türk milleti) daha büyük, ondan daha eski, ondan daha temiz bir millet yoktur ve bütün insanlar tarihinde görülmemiştir.”

İlerleyen sayfalarda millet konusunda daha detaylı bilgiler yer alıyor.

“Bugünkü Türk milleti siyasi ve içtimai camiası içinde kendilerine kürtlük fikri, çerkeslik fikri ve hatta lazlık fikri veya boşnaklık fikri propaganda edilmek istenmiş vatandaş ve millettaşlarımız vardır. Fakat mazinin istibdat devirleri mahsulü olan bu yanlış tevsimler, birkaç düşman aleti, mürteci beyinsizden maada hiçbir ferdi üzerinde teellümden başka bir tesir hasıl etmemiştir. Çünkü, bu millet efradı da umum Türk camiası gibi ayni müşterek maziye, tarihe, ahlaka, hukuka sahip bulunuyorlar.”

Türk tarih tezinin fikir anası ve Türk ırkının kafatasını tesbit etme çalışmalarına katılan Afet İnan’ın kitabı Türkiye’de bürokrasiye hakim zihniyeti anlamak için yardımcı olabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder